Kosttilskud ved træning

træningHvis du træner hårdt, kan det være svært for kroppen at følge med, og nødvendigt at supplere med noget kosttilskud, for at kroppen skal restituere hurtigere og bedre. Hvilket kosttilskud, du skal tage, afhænger naturligvis af hvem du er, hvor meget du træner og med hvilket formål, du træner. Nogle generelle råd om omkring indtagelse af kosttilskud, for den der stater med at træne, som mange gør her efter nytår, hvor nytårsforsæt skal indfries, kilo der skal tabes og kroppe der skal strammes op. Ofte resulterer det i, at for mange kaster sig får hårdt ud i træningen med 3 gange om ugen, uden at tænke over om kroppen kan følge med til aktiviteten.

Kosttilskud er betegnelsen for produkter der supplerer din daglige kost, det kan være vitaminer, mineraler, fedt, protein og kulhydrater. Løg mærke til ordet supplerer. Kosttilskud kan aldrig erstatte et måltid, og må aldrig erstatte et måltid, det er kun et supplement.

Du står med dit nyindkøbte fitness kort i hånden og har bestemt dig for at du skal træne 3 gange om ugen, gerne en 4. gang også, hvis du når det i løbet af weekenden. I starten går det fint, du bliver øm i kroppen, men du tager det som et tegn på, at du har lavet noget. Det har du også, muskler nedbrydes for at bygges op igen friske og flotte. Hertil vil det hjælpe dig hvis du indenfor 20 minutter efter træning indtager kosttilskud i form af et proteinprodukt. Der findes mange at vælge imellem, jeg kan desværre ikke vejlede dig til hvilket protein kosttilskud, du skal tage, da det afhænger af, hvad du skal opnå. Jeg vil anbefale sig at undersøge markedet i forhold til dine mål, eller spørg nede i fitness centret. Et er sikkert, det er, at det vil hjælpe dig med at restituerer, således at du ikke efter 1-2 måneds træning føler dig så træt i din krop, at du ikke orker at slæbe dig ned i træningscentret.

Fedtstoffer er vigtige når du træner

Hvis din kost indeholder for få fedtstoffer, forbrænder du unødigt mange kulhydrater, hvilket kan gøre at du går sukkerkold i utide. Alle der har prøvet at gå sukkerkold ved, at det er der, man falder i. Det er ikke helt uvæsentligt hvilke fedtstoffer du indtager, det skal jo gerne være nogle der omdannes til energi. Her kan jeg anbefale fiskeolie som klart det bedste kosttilskud.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.